Over de opdracht
Inhoud en doelen
Omschrijving van de opdracht

Met deze proef evalueren we de schrijfvaardigheid Nederlands. Hiervoor kregen de leerlingen de opdracht om een speluitleg te schrijven. De opdracht bestond uit twee delen.
In het eerste deel leerden de leerlingen het spel ‘kingen’ grondig kennen. In deel 2 schreven de leerlingen individueel een speluitleg op een papieren schrijfplan. In elke stap van het schrijfproces kregen de leerlingen een instructie en meestal ook een filmpje ter ondersteuning. Alle beeldmateriaal in de opdracht kon zoveel herbekeken worden als de leerling nodig vond.

In de volgende stap tonen we een filmpje om je nog meer inzicht te geven in de opdracht.

Doelstelling van de opdracht
Didactische motivatie van de opdracht
  • We kozen voor het schrijven van een speluitleg omdat we de schrijfvaardigheid willen evalueren binnen een betekenisvolle opdracht die als een uitdaging werd geformuleerd.
  •  We ondersteunen het schrijfproces met beeldmateriaal en directe instructie ter vervanging van de onmiddellijke feedback in de klaspraktijk.