We willen onze leerlingen zo veel mogelijk kennis, vaardigheden en attitudes meegeven zodat ze later volwaardig deel kunnen uitmaken van onze samenleving. Burgerschapsvorming is geen neutrale term. Wat is dat, een goede burger zijn? In een katholieke dialoogschool bieden we leerlingen inspiratie aan zodat ze zich opgeroepen weten om verantwoordelijkheid te nemen. Je schoolklimaat, de projecten bij jou op school maar ook wie je bent als leraar draagt hiertoe bij. De nieuwe leerplannen van het katholiek onderwijs, Zin in leren! Zin in leven! maken deze vorming mee concreet. Het eigen pedagogisch project biedt hiervoor een prima vertrekpunt. Daarom spreken we van geïnspireerd en inspirerend burgerschap.
Leerlingen geven zelf mee de wereld vorm. Ze ondernemen actie en zijn zo mee verantwoordelijk. Hiervoor nemen ze deel aan initiatieven binnen of buiten de school. Actie (leren) ondernemen betekent in de eerste plaats weten wat ik kan doen, bereid zijn om dit te doen maar ook de vaardigheden ontwikkelen om dit te kunnen én effectief impact te hebben.
Leerlingen onderzoeken hun eigen leefwereld en de ruimere wereld. Met een kritische blik maken ze kennis met de wereld. Ze onderzoeken niet alleen concrete details, maar kijken naar het grotere geheel.
Leerlingen gaan in dialoog met de ander, de ander die per definitie anders is. Diversiteit - en de waardering hiervan - is het uitgangspunt. De veilige context van de school is bij uitstek dé oefenplaats. Verbondenheid draagt bij tot betekenisvol leren.
Leerlingen reflecteren kritisch (en creatief) op hun eigen ervaringen. Leren betekent ook tijd nemen om na te denken en stil te staan bij wat er bij jezelf gebeurt, wat je bijdrage aan de wereld is of kan zijn. Maar ook stilstaan bij het waarom van burgerschap, waarom wil ik een andere wereld, waarom is het voor mij zinvol om hieraan mee te werken, wat doet het met mij en welk effect kan ik hebben of heb ik reeds op anderen?
Deze vier pijlers dragen ertoe bij dat leerlingen hun identiteit ontdekken en vormgeven. Ze benoemen de eigen grote en kleine inspiratiebronnen en ontwikkelen de eigen identiteit door zich te spiegelen aan andere inspiratiebronnen en overtuigingen. Ze ervaren dat hun identiteit dynamisch is en kan veranderen.
Directie, leraren, leerlingen, ouders, schoolpartners, … creëren een burgerschapsklimaat dat ertoe bijdraagt dat leerlingen samen verantwoordelijkheid nemen voor de wereld. Een schoolklimaat dat burgerschapsvorming bevordert, kenmerkt zich door verbondenheid, authenticiteit, diversiteit, samenwerking en participatie.