Over de toets
Inhoud en doelen
Omschrijving van de toets

De toets voor muzische vorming bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een schriftelijk gedeelte waarbij we de basiskennis van muzische vorming toetsen. Het tweede deel is een praktisch gedeelte waarbij de leerlingen de kans krijgen om hun kennis en vaardigheden op een creatieve manier te verbeelden.

In de volgende stap tonen we een filmpje om je nog meer inzicht te geven in de opdracht.

Doelstellingen van de toets
 Didactische motivatie

Met deze proef evalueren we niet alle doelen van muzische vorming.  We leggen de focus op deze doelen die we gestandaardiseerd kunnen afnemen. We focussen ons enkel op het ontwikkelveld muzische ontwikkeling. Media werd in deze toets niet mee opgenomen. We leggen de nadruk op volgende elementen: opwekken van verwondering, prikkelen van de verbeelding, creatief nadenken, domeinoverschrijdend werken, aandacht voor kenniselementen van muzische vorming en binnenbrengen van verschillende kunstenaars.

Je kunt deze toets zien als een goed uitgewerkt muzisch arrangement dat je kunt uitvoeren met je leerlingen. Zo kan het een inspirerend voorbeeld zijn voor de aanpak van muzische vorming tijdens de hele lagere school.