4.
Domein 3: Preventie- en welzijnsbeleid

Het personeelsbeleid van een schoolbestuur richt zich op de aansturing van bestuursleden en het onderwijzend en ondersteunend personeel van zijn scholen. Hierbij streeft het schoolbestuur een evenwicht na tussen de ontplooiing van het personeel enerzijds en de ontwikkeling van het schoolbestuur anderzijds. In het personeelsbeleid gaat onder meer aandacht uit naar de selectie, aanwerving en benoeming van het onderwijzend en ondersteunend personeel van scholen. Ook maatregelen inzake tucht en orde van zowel bestuursleden als het onderwijzend en ondersteunend personeel van scholen krijgen een plaats in het personeelsbeleid. Het personeelsbeleid dient verder specifieke aandacht te schenken aan de evaluatie en vorming of professionalisering van bestuursleden, zoals wordt geëxpliciteerd in een professionaliseringsplan. Daarnaast dient het schoolbestuur zijn scholen te stimuleren en te ondersteunen in de uitwerking van loopbaanbegeleiding voor en professionalisering van het onderwijzend en ondersteunend personeel. 

Dit schoolbestuur... *
Ondertitel van de lickert-block
  • Helemaal niet waar
    Niet waar
    Waar
    Helemaal waar
  • … maakt werk van een vroegtijdige detectie van onderlinge spanningen in de organisatie.
  • … draagt zorg voor arbeidsomstandigheden in zijn scholen.
  • …besteedt in het maken van beleidskeuzes de nodige aandacht aan het welzijn van medewerkers van zijn scholen.
  • … bewaakt dat medewerkers van zijn scholen plezier beleven aan hun werk.

In welke mate wenst u in de toekomst verandering op het vlak van perventie- en welzijnsbeleid?

Antwoorden is verplicht.

Wenst u een antwoord te verduidelijken of een bijkomende reactie te geven?  Uw antwoord zal letterlijk opgenomen worden in het rapport. Deze vraag is niet verplicht om in te vullen.

animate__pulse

Sterk Schoolbestuur 2.0 Beleidsdomeinen